Ik ben Marian Pekel en ik ben in 2011 gestart met SaVa. Met mijn adviezen en begeleiding zorg ik er voor dat sporters beter resultaat uit hun trainingen halen, waardoor zij hun sportprestaties sneller kunnen verbeteren. Als dit gewenst is, dan help ik de sporter ook bij het bereiken van het ideale gewicht. Dit doe ik op zo’n manier dat de kilo’s er daarna niet snel weer aanvliegen en zeker niet onbelangrijk: dat het niet ten koste van hun energieniveau en hun sportprestaties gaat. Wat heeft de sporter er immers aan als hij wel een paar kilo’s lichter is, maar dit vervolgens niet oplevert wat hij er van had verwacht!?

Door mijn eigen ervaringen, en de ervaringen van andere sporters, ben ik mij steeds verder gaan verdiepen in voeding en sport. Vooral in de specifieke behoeften van de verschillende sporters als individu. Wat voor de ene sporter goed werkt, werkt voor een andere sporter juist niet, ondank dat ze misschien wel hetzelfde trainingsschema en dezelfde lichaamsbouw hebben. Het vraagt om maatwerk om iedere sporter het beste uit zichzelf te laten halen. Om dit maatwerk goed te kunnen doen heb ik in de afgelopen jaren verschillende opleidingen en cursussen gevolgd.

Als sporter heb ik zelf ervaren dat het bereiken van mijn ideale gewicht en tegelijkertijd het blijven verbeteren van sportprestaties niet vanzelfsprekend zijn. Voor mij begon het in 2002. Ik at gezond en dacht dat ik goed bezig was. Door gezond te eten en te sporten had ik een goed gewicht bereikt (59 kilo, 1.70 meter), maar ik had door het vetpercentage van meer dan 30% niet het sportieve lichaam gekregen dat ik voor ogen had. De eerste maanden voelde ik mij er erg goed bij, maar heel langzaam begon ik mij steeds minder fit en energiek te voelen.

Ter vergelijking: een normaal vetpercentage voor een ambitieuze sportende vrouw ligt tussen de 18% en 25%. Voor een recreatieve sportster ligt dit tussen de 25% en 30% en een topsportster heeft een vetpercentage tussen de 15% en 18%. Voor mannen ligt dit lager, maar nu heb je een indicatie van hoe ver ik nog van mijn doel (22%) verwijderd was, ondanks dat ik toen al een jaar fanatiek bezig was! 

Dit was voor mij niet het enige probleem. Ik was wel 10 kilo afgevallen, maar het lukte mij daarna nauwelijks om op dit gewicht te blijven. Ik begon steeds minder te eten om alsnog het gewenste resultaat in de spiegel te zien, maar dat hielp niet. Ik raakte er behoorlijk gefrustreerd door. Gelukkig werd ik aangespoord om weer normale hoeveelheden te gaan eten, maar jammer genoeg zaten toen ook bijna alle verloren kilo’s er weer aan! Met meer dan 67 kilo was ik weer terug bij af.

In 2007 ontdekte ik het mountainbiken en dat was voor mij een keerpunt. Het was voor mij heel iets anders dan sporten in de sportschool. Voor het eerst keek ik tijdens het sporten niet meer op de klok. Aangestoken door het mountainbike-virus besloot ik met een trainingsschema en een trainer aan de slag te gaan, want ik wilde wedstrijden gaan rijden. Helaas ging dat niet zoals gehoopt, want ik had tijdens de volgende training vaak nog last van vermoeide benen, waardoor ik de training niet zo kon uitvoeren als ik graag had gewild.  Ondanks alle inspanningen boekte ik hierdoor niet de progressie waarop ik had gehoopt. Daarnaast begon mijn gewicht me steeds meer tegen te staan. Het zou bergop een stuk gemakkelijker gaan als ik lichter zou zijn. Dat moest beter kunnen!

Om mijn ambities te bereiken zocht ik professionele hulp bij een deskundige in sport en voeding (sportdiëtiste). Helaas was deze begeleiding oppervlakkig en kreeg ik hierbij niet de persoonlijke adviezen die ik nodig had om mij weer sterk en energiek te voelen. Dit was voor mij de trigger om zelf op zoek te gaan. Opleidingen, cursussen en vele boeken samen hebben ervoor gezorgd dat ik de kennis kreeg die ik nodig had om mijn doelen alsnog te bereiken.

Mijn kennis werd steeds groter en dat werd ook door mede-sporters opgemerkt. Steeds vaker vroegen mede-sporters mij hun erbij te helpen om hun doelen te bereiken. Samen met andere sporters aan de slag om de juiste stappen op het juiste moment zetten. Dat vond ik zo ontzettend leuk om te doen dat ik besloot van mijn passie voor voeding en sport, en de sporter als mens, mijn werk te maken.

Wat ik er zelf mee heb bereikt: Inmiddels heb ik al meerdere jaren het gewicht en vetpercentage waar ik blij mee ben en kijk ik tevreden in de spiegel. Op het sportieve vlak en qua energie gaat het ook veel beter: tijdens het sporten voel ik mij veel fitter en ik kan bergop veel gemakkelijker tot het einde van de klim kracht blijven leveren. Ook de volgende dag voel ik mij een stuk fitter, omdat ik nu veel sneller en beter herstel van zware of lange trainingen. Inmiddels al weer jaren later heb ik er nog steeds iedere dag plezier van!

Ben jij benieuwd naar ervaringen van andere sporters die ik heb begeleid? Lees dan hier verder.

Marian Pekel Mountainbiken Voedingadvies

Foto Marian klein

  • Wil jij ook samen met mij aan de slag?

    Lees dan verder op de volgende pagina.